De stropdas als marketinginstrument

Tegenwoordig draait alles om uitstraling en opvallen. Kreten als imago, branding en marketing worden vaak gebruikt. Bedrijven besteden gigantische bedragen aan huisstijlen, reclame en andere marketing-uitingen. Van briefpapier tot koffiekopjes, overal wenst men een logo op te hebben.

Datzelfde geldt voor de stropdas. Vaak wordt die gedragen op het moment dat je een (nieuwe) klant te woord staat. Uitstraling en herkenbaarheid zijn dan erg belangrijk. Daarom kan de stropdas eenvoudig op 3 manieren als ‘marketinginstrument’ gebruikt worden:


  1. Medewerkers uitrusten met een stropdas of damesshawl in de kleur van het bedrijfslogo. Op die manier richt je je dus op de ‘kleur’ van je bedrijf. Zo zal iedereen op een telecombeurs over telefonie begrijpen dat als je een hardroze stropdas draagt, je bij T-Mobile hoort. En als je een appelgroene das draagt bij KPN. Kleur in de kledij kan dus zorgen voor een simpele, betaalbare en stijlvolle toevoeging aan de uitstraling. 
  2. Een andere mogelijkheid is om de accessoires, zoals de stropdas en de damesshawl, te voorzien van een logo. De bedrijfskleur kan dan terugkomen in het logo en de das kan dan wellicht een wat neutrale kleur zijn. Ook dit kan met name op beurzen een goede optie zijn voor bedrijven die nog niet zo’n grote naamsbekendheid hebben. Een gesprekspartner ziet gelijk van welke firma je bent en zal later dus wellicht ook sneller stilstaan bij je stand. 
  3. Een combinatie van deze bovenste 2 opties kan natuurlijk ook. Pretendeer je een duurzaam nieuw product op de markt te willen brengen, dan past daar de kleur groen bij. Een leuke manier om dit uit te dragen is om dan de beursmedewerkers aan te kleden met een groene stropdas met daarop het logo van je bedrijf. 


Enkele voorbeelden van stropdassen als marketinginstrument vind je hieronder:



Reacties