Het imago van de stropdas

De eerste reactie van mensen op straat over het imago van de stropdas zal niet in het voordeel van deze oude mannenaccessoire uitvallen. De stropdas heeft een stoffig imago, dat dringend opgepoetst dient te worden wil hij nog dagelijks geknoopt worden.


Mannen van toen en nu

De stropdas is een eeuwenoude accessoire, die de drager eigenschappen als verzorgdheid en macht toekennen. Decennia geleden was de stropdas een onontbeerlijke accessoire voor menig mannentenue. Uiteraard niet voor de arbeidsman met het zwaardere werk, maar wel als deze zelfde arbeidsman zondags naar de kerk ging. De stropdas werd daarnaast dagelijks gedragen door kantoormedewerkers. Ondenkbaar om zonder stropdas op kantoor te komen!

Dat is tegenwoordig wel anders. Veel jongemannen voelen zich overdressed bij het dragen van een stropdas. Terwijl indien zij wel een stropdas dragen veel positiever beoordeeld kunnen worden door zowel hun collega als hun klanten. Bij het dragen van een das laat je zien dat je je gesprekspartner serieus neemt. Dat je de moeite hebt genomen om een das om te knopen, geeft een positieve boodschap af. Dat je werk serieus neemt en je verantwoordelijkheid neemt.

Kortom een stropdas wordt lang niet meer elke dag op kantoor gedragen. Op zondagen al helemaal niet. Toch zien we 2 trends die ervoor zorgen dat deze accessoire onontbeerlijk blijft. Door de recessie is het belangrijk een goede indruk te maken, je te onderscheiden en aandacht aan je kleding te besteden. Een verzorgd pak met nette stropdas dragen hiertoe bij. Daarnaast zien we tot veel merken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein in hun collecties stropdassen opnemen. In reclame uitingen dragen mannen op een casual manier een das. Steeds meer jongemannen combineren een stropdas met een casual outfit. Het gaat daarbij met name om de slimfit das, zo'n 6 tot 7 cm breed.




Reacties